czwartek, 24 października 2013

Muzeum samochodów. 218.

Podobno takie są w Moskwie trzy, a zbiorów ciekawych aut jeszcze więcej. Ten z remontowanego Politecha wystawiony jest teraz na WDNCh. Wspaniałą kolekcję ma Mosfilm (NB nabrałam ochoty, żeby się tam wybrać, ale recenzje z wycieczek są słabiutkie). Istnieje też Muzeum Kradzieży Samochodów. 
O Lomakowce (www.lomakovka.ru) wiedziałam niewiele, więc tam nie poszłam. I webmastera im brakuje.
Autoville http://www.autoville.ru/ na zdjęciach sprawia wrażenie, hmmm, salonu Svarovskiego, tyle że z autami, na pewno się tam wybierzemy, tylko później.
A muzeum retro-aut na Rogożskim wale http://www.auto-retro-museum.ru/ wiedziałam dokładnie, gdzie jest i jak wygląda. A miejsce fajne, bo to oryginalny garaż z lat pięćdziesiątych. I tam się właśnie wybraliśmy.

Zbiory robią wrażenie, mnóstwo aut tam stoi, każde fajnie opisane, każde ma jakąś historię. Jest hala, w której znajdują się wszystkie Moskwicze, od modelu 400 z 1947 do Duetu, ostatni z których zjechał z taśmy w 2001 roku. Siłami moskiewskiej fabryki samochodów małolitrażowych w latach trzydziestych ubiegłego wieku produkowano Fordy, dziś - Longanki (Renault przejął to, co zostało po bankructwie Moskwicza).

Jest seria wozów milicji - straszne miała problemy z zaopatrzeniem....

Są rządowe limuzyny - produkcji radzieckiej i amerykańskiej i kto tam to jeszcze produkował (nieuważnie czytałam, bo Młoda protestowała). Dopiero po pieriestrojce Amerykanie odkryli sekret superbezpiecznych radzieckich limuzyn pancernych - o ile na zgniłym Zachodzie produkcja była seryjna, a w samochody po prostu wstawiano specjalną blachę, o tyle Rosjanie montowali obudowę ręcznie na czymś w rodzaju kuloodpornej kapsuły.

Są eleganckie ciągniki porsche i lamborghini. Traktory do 1971 roku produkowane były w tej samej fabryce, co wyścigówki, przy czym sportowe autka stanowiły zaledwie ułamek działalności. Właściwie Lamborghini bardziej powinno się kojarzyć z ciągnikiem, niż z samochodem :) Przedstawiciel współczesnej krótkiej seri bolidów produkcji rosyjskiej (zabawka jakiegoś multimilionera) również jest wystawiony w muzeum.

Są SAMy, a są i pamiątki rodzinne, pieczołowicie przechowywane w szopie-garażu przez trzydzieści lat po śmierci kierowcy.

Szkoda, że miałam stosunkowo niewiele czasu. Ech, te współczesne dzieciaki :(

1 komentarz:

  1. Ło, kobieto!
    Jedyne co mogę napisać to dzięki Ci za ten wpis i za te linki!
    Jaram sie starą motoryzacją, a Ty mi tutaj taką ucztę urządziłaś!

    OdpowiedzUsuń