wtorek, 6 listopada 2012

Matka rosyjska


Dzięki Amy Chua wiemy, jaka jest "chińska matka". Albo niektóre "chińskie matki".
Jak pisze w Azji od Kuchni Kura, bycie chińską matką bywa zaraźliwe - a przynajmniej może się mocno udzielać. Jaka jest matka rosyjska? I czy jej model też się udziela?

Pisałam już trochę o tym w tej notce. A czekając na dzieciaka pod różnymi "rozwijalniami" podsłuchałam m.in. taką rozmowę:

- Taak, niegłupie te zajęcia, uhm. I, co dziwne, kolejek nie ma. Bo my tu do politechnicznego na wykłady często przychodzimy, często. Wie pani, dzieciak ma 12 lat, ostatnia chwila, zaraz przestanie chcieć gdziekolwiek chodzić.
- A... bo do politechnicznego zwykle są kolejki?
- I to jakie, pani kochana, jakie! Ale to nic, w Trietiakowskiej w dzień sprzedaży abonamentów na lekcje muzealne kasy są czynne do 3 w nocy! Stałam cztery godziny, udało się.
- W Trietiakowskiej? No, mój chodzi na kółko plastyczne, ale...
- Mój też na plastyczne, dzięki temu udało nam się dostać na warsztaty do X. Prowadzący mieli cztery wejściówki, cztery, dwie wykorzystali sami, dwie dali dzieciom, trafiło nam się.
- ale chciałam powiedzieć, że my to tak bardziej muzycznie, bo szkoła muzyczna...
- Oj, wiem coś o tym! Obok filharmonii mieszkamy, grzech nie chodzić. Na koncerty dziecięce prowadzone przez Y są dzikie tłumy! Na schodach ludzie siedzą! 
- bo my niedawno byliśmy w Czajkowskim, ale w parterze były jeszcze miejsca...
- Bo to, proszę pani, zależy od prowadzącego! Mówię, na Y dzikie tłumy! Mnie się udaje tylko dlatego, że obok mieszkam, to zawsze ktoś z rodziny w kolejce może postać. Godzinę mąż stoi, godzinę ja, godzinę babcia, i tak na zmianę. Ale sama pani rozumie, edukacja muzyczna do podstawa. Bo mój jest w klasie fortepianu, ale ileż on się tam nauczy...
- Tak, tak, chyba ma pani rację. Wszędzie pani była... może pani podpowie, bo ja to bym chciała pójść do tego muzeum..
- Ooo, oczywiście, to muzeum to jest fenomenalne! Trzeba koniecznie zamówić wycieczkę z przewodnikiem Z, do niej się trzeba pół roku wcześniej umawiać!

Tak sobie słuchałam i słuchałam i zastanawiałam się, czy dziecko tej pani chodzi jeszcze do normalnej szkoły. Bo na pewno chodziło na basen i akrobatykę sportową. I do muzycznej. I na zajęcia w Politechu i koncerty abonamentowe, i do Trietiakowki i do różnych muzeów.
Ale dziecko tej drugiej pani też. I dzieci pań czekających w basenowej szatni też. I pań czekających w zamkniętej już szkole, żeby odebrać pociechy z zajęć tanecznych - też. (Może nie wszystkie mamy i babcie mają tyle samozaparcia, żeby stać po nocy godzinami w najbardziej prestiżowych miejscach - ale jeśli wysyłają dzieciaka na zajęcia dodatkowe, to kompleksowo).

Auu... i moje dziecko... też...

2 komentarze:

  1. czesc, mysle (mam taka nadzieje), ze czesc zajec to dziecko ma w ramach szkoly - a dokladniej prodlenki - tak jak moje, bo moje ma dwa razy w tygodniu angielski i pilke nozna, raz chor, raz zajecia muzyczne, raz "istoki", raz rozwoj mowy, trzy razy basen...
    aaa i jeszcze polska szkola i religia w niedziele
    a poza tym Twoje dziecko tez ma milion zajec i jeszcze weekendy wypelnione od rana do nocy, podobnie jak dziecie z Twojego opowiadania

    chyba wszystkie matki maja ciagoty do wszechstronnego rozwoju dzieci ;-)
    j.

    OdpowiedzUsuń
  2. dla mnie kiedyś kopalnią wiedzy na ten temat (i różne inne fajne tematy, np. "moskwiczki" kontra "limita", czy być samodzielną, czy szukać sponsora..., itd. coś w rodzaju rosyjskiej "ematki") było forum woman.ru - i liczne "mamowe" blogi na livejournal... teraz już nie mam kiedy zaglądać, ale miałam bardzo podobne wrażenia...od galerii do galerii, od kółka do kółka, i rankingi. i jeszcze troska o wygląd dziewczynek. bo to, jak wyglądasz, to Twój kapitał. pamiętam też z pobytu w Rosji (jako letni nauczyciel) niesamowicie "wytrenowane" i od małego "ustawione" dzieci, nawet w prostej sprawie "mycia rąk przed jedzeniem", albo ekspresowego jedzenia posiłku w stołówce.

    OdpowiedzUsuń