poniedziałek, 27 sierpnia 2012

Mój dom - Rosja

Tak nazywa się wystawa w filii Muzeum Historii Najnowszej, którą odkryłam zupełnie przypadkiem, wybierając się do całkiem innego muzeum, mieszczącego się po sąsiedzku. Ponieważ szłam tam opłotkami, po drodze trafiłam jeszcze do muzeum MSW, ale nie chciało mi się go zwiedzać...

A wystawa jest fantastyczna. Ukazuje historię Rosji poprzez wnętrza mieszkalne, a właśnie ludzka codzienność najbardziej do mnie przemawia w przybytkach tego typu. Ekspozycja rozpoczyna się od sali z końcówki XIX wieku - jest tam salonik arystokraty, pokój seminarzysty, chłopska izba i mieszkanko robotnika. I znów uderzająca jest różnica między warstwami społecznymi... A potem można zajrzeć do "kommunałki" z bułhakowskimi prymusami we wspólnej kuchni, do baraku budowniczych Magnitogorska, do gabinetu lokalnego sekretarza partii ("wystrój i przedmioty zgromadzone na stole konferencyjnym świadczą o napiętej pracy..."), do chruszczowki o kartonowych przepierzeniach, na podmiejską daczę, do klubu nocnego z lat dziewięćdziesiątych i wreszcie do zupełnie współczesnego mieszkania. Bardzo mi się tam podobało.

http://www.sovr.ru

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz